Дівчинка або хлопчик – чи має це значення?
Існує думка, що дівчатка краще вчаться в школі, тому що вони спокійніші, акуратніші, старанніші за хлопчиків. Проте хлопчики більшого досягають у житті, тому що вони ініціативніші, винахідливіші, наполегливіші.
Іноді ці особливості пояснюють тим, що мозок у хлопчиків і дівчаток влаштований по-різному. Але причина, швидше за все, в іншому.
Дослідження психологів довели, що матері абсолютно не-усвідомлено ще з перших тижнів життя частіше беруть на руки немовлят-хлопчиків, спонукають їх до того, щоб подивитися, послухати, виявити активність. У «повзунковому» віці хлопчиків навпаки швидше спускають на підлогу, спонукають до самостійного повзання, дослідження простору. Немовлят-дівчаток у перші тижні частіше залишають «спокійно полежати» в ліжечку, а у віці 5—6 місяців рідше, ніж хлопчиків, відпускають у «вільне плавання» — їх частіше саджають на коліна, розмовляють із ними, спонукають до пильного спостереження за мімікою обличчя. У результаті вже в півтора роки дівчатка з набору картинок найчастіше обирають зображення людей та їхніх облич, хлопчики — зображення «цікавих» предметів. Крім того, від дівчаток раніше починають вимагати чистоти й охайності, а також елементарного самоконтролю (уміння ходити на горщик, самостійно їсти, не відволікаючись, самостійно одягатися тощо). Таким чином вже дво-трирічні дівчатка часто справляють враження дисциплінованіших і «соціалізованіших», ніж їхні однолітки хлопчики. При цьому в хлопчиків прагнуть виховати активність, спонтанність, винахідливість, із меншою жорсткістю реагують на їхню вікову впертість тощо. Згодом хлопчикам рекомендують енергійні ігри з м'ячем, боротьбу, а дівчаткам — ігри, що вимагають хорошої координації, гуртки рукоділля, танці.
Чи варто дивуватися з того, що дівчатка зазвичай посидючіші, уважніші до дрібниць, добре відчувають чужі емоції, краще володіють собою, а хлопчики — енергійніші, винахідливіші, агресивніші?
Проте в цьому немає великої біди, ці відмінності легко ско-ригувати, якщо більше говорити з хлопчиками про їхні власні, а також чужі почуття, спонукати до того, щоб вони більше спостерігали, порівнювали та ін., і при цьому заохочувати дівчаток до активних ігор, досліджень, учити їх виявляти ініціативу.
Складність полягає в іншому. Через парадокси нашого власного виховання ми часто даємо дітям суперечливі рекомендації, що містять в собі «приховану провокацію». Наприклад, батько говорить хлопчикові: «Поводься добре, не бийся», але при цьому тон його голосу дає хлопчикові зрозуміти, що якщо він буквально виконає пораду батька, батько вважатиме його слабаком. Розриваючись між двома суперечливими вказівками, хлопчик може поводитися погано тільки тому, що його переконали в тому, що «хлопчик не повинен бути дуже хорошим». При цьому якщо його образили, він не має права плакати («Чоловіки не плачуть!») і, швидше за все, віддасть перевагу кулачній розправі з кривдником.
Для дівчаток передбачена інша «прихована провокація»: «Прагни бути хорошою». («Але при цьому не смій активно відстоювати свої права».) у результаті дівчинки часто знаходять ще більш витончений спосіб здобути увагу і похвалу. Одна моя подруга розповіла мені таку історію: «Мій син у першому класі сидів за однією партою з дівчинкою. Та була вища за нього на голову, але вчилася набагато гірше і дуже повільно читала. Часто вона прямо на уроці шепотіла моєму синові на вухо: "Потвора, малявка, твоя мама товста, як бочка!" Коли він не витримував і давав здачу, учителька його карала. Мені довелося попросити її пересадити мого сина за іншу парту». Сподіваюся, що вчителька також допомогла дівчинці, тому що та, швидше за все, обрала свою стратегію інстинктивно, сама цього не помічаючи. Навряд чи вона чітко сформулювала для себе, що «якщо він виглядатиме поганим, я на його фоні виглядатиму хорошою».
В основі більшості проблем, пов'язаних із поведінкою, знаходиться занижена самооцінка, уражене самолюбство і невміння знайти ефективне рішення. Якби дівчинка розглядала справу з раціональної точки зору, вона, безумовно, помітила б, що «виглядати хорошою» та «бути хорошою» — дуже різні речі і що обрана нею гра ні на крок не наближає її до розв'язання основної проблеми — навчитися швидко читати. Звісно, таке завдання не під силу семирічній дитині. Це мають зробити дорослі — батьки та вчитель. Вони повинні з'ясувати, що заважає дівчинці читати так же швидко, як її однолітки, і продемонструвати їй, як можна подолати ці труднощі. Тоді вона не буде ображеною на світ, відчує упевненість у собі та у своїх силах, і у неї зникне необхідність грати на чужих нервах, щоб почуватися «хорошою».
Якщо цього не відбулося, й ігри, випадково засвоєні в дитинстві, стають звичкою, вони можуть далеко завести того, хто грається. Молоді люди, які грають із викладачами вищого навчального закладу або з міліцією в «Подивимося, що ти зможеш зі мною зробити», дівчата, які грають із молодими людьми в «динамо» і «Прибери руки, негіднику!», — це дорослі жертви «прихованих провокацій». Проте ви можете покласти край цим небезпечним іграм ще в дитинстві, якщо дозволимо своїм дітям, незалежно від їхньої статевої приналежності, бути щирими в своїх почуттях і бажаннях та шукати ефективні шляхи розв'язання проблем, що виникають.