Взаємини з однолітками
Про те, як допомогти дитині налагодити взаємини з однокласниками, також можна написати цілу книгу. Багато чудових книг на цю тему вже написано. У цій книзі ми також багато говоритимемо про взаємини усередині класу, а поки що в цьому розділі я зроблю тільки декілька попередніх зауважень.
На мій погляд, здебільшого дитячі сварки відбуваються не тому, що одна дитина «погана» (або обидві «погані), а тому, що вони просто не можуть до пуття одне одного зрозуміти і не знають, як розв'язати конфлікт, не вдаючись до бійки. І винні у цьому дорослі, і в першу чергу ми, батьки. Тому що ми самі дуже часто не вміємо ані встановлювати дружні стосунки, ані правильно виходити з конфлікту.
Якщо ми розглядаємо будь-яке спілкування як змагання, боротьбу за визнання, повагу та ін. або, навпаки, готові піти на будь-які жертви, лише б не довелося відстоювати свої інтереси, то цілком імовірно, що у наших дітей виникнуть проблеми щодо спілкування.
У дитячому садку дитина часто проходить своєрідне «загартовування», стає нечутливою до грубості та насмішок інших дітей, проте при цьому вонаможе бути дуже неприємним компаньйоном, оскільки абсолютно не бере до уваги почуттів співбесідника.
Для того щоб бути приємною в спілкуванні, дитина повинна:
1. Уміти говорити про свої почуття і бажання — тобто уміти ввічливо попросити, запропонувати, відмовитися, зупинити іншу дитину.
2. Уміти зрозуміти слова і почуття іншого та змінити свою поведінку, якщо це необхідно, або пояснити, чому вона вчинила саме так, а не інакше; також важливо навчити дитину робити компліменти або, принаймні, відзначати все добре, що роблять інші люди.
3. Уміти домовитися, піти на компроміс або ввічливо наполягти на своєму.
4.