Стан здоров’я
Давайте детальніше зупинимося на здоров'ї майбутнього першокласника. На що вам варто звернути увагу?
Ми вже говорили про те, як важливо відвідати невропатолога.
* Обов'язково знайдіть хорошого лікаря, а також хорошого психолога, якщо ви помічаєте у вашої дитини такі симптоми та особливості поведінки:
♦ наявність неконтрольованих, «безглуздих» рухів (моргає, покашлює, тре носа, гризе нігті, крутить і мне щось у пальцях, крутить головою, підскакує на місці);
♦ у віці 5-6 років може концентрувати увагу не більше ніж на 1-2 хвилини, причому її заняття непродуктивні.
Наприклад, вона не шукає в книзі картинки або не намагається побудувати з книги тунель для машин, а просто бездумно перегортає сторінки чи рве папір;
♦ постійно дістає травми через свою підвищену рухливість і невміння вчасно зупинитися;
♦ стійкі порушення сну;
♦ швидке нерозбірливе мовлення;
♦ затримка розвитку мовлення за умови нормального інтелекту;
♦ замкнутість, відчуженість;
♦ навіть володіючи нормальним мовленням, частіше мовчазна, відповідає ніби над силу;
♦ невміння пристосуватися до правил дитячого садка або розвивальної групи;
♦ невміння налагоджувати контакти з дітьми, при тому що товариськість підвищена; не вміє вислухати іншого (найчастіше просто не може припинити говорити), не відчуває «межі» під час спілкування з дорослими;
♦ постійна млявість, загальмованість дитини, складається таке враження, що вона не остаточно прокинулося;
♦ повна відсутність ініціативи, нелюбов до всього нового;
♦ неможливість виконувати програму дитячого садка або початкової школи через «повільність», «нетямущість».
Про що свідчать ці ознаки? Справа у тому, що багато дітей під час другої половини вагітності або під час пологів дістають мікротравми спинного і/або головного мозку. Результатом цих травм часто є порушення між процесами збудження і гальмування в мозку дитини. Такі немовлята надмірно неспокійні, легко починають кричати і не можуть зупинитися або, навпаки, надмірно спокійні, багато сплять і повільно розвиваються. Оскільки діти мають величезні резерви для відновлення, зазвичай завдяки батьківській турботі та своєчасній медичній допомозі вони долають труднощі першого року життя і в подальшому розвиваються нормально. Проте у разі підвищення навантаження на нервову систему в дитячому садку або школі «старі рани» можуть знову «нагадати про себе». Для того, щоб запобігти цьому, перед школою дитині варто пройти лікування у невропатолога і спеціальні заняття з психологом.
•Наведені нижче ознаки свідчать про те, що у вашої дитини можуть бути неврологічні порушення, — обов'язково розкажіть про них на прийомі в лікаря:
♦ у вас була патологія вагітності (пізній токсикоз, гіпоксія) і пологів (затяжні або швидкі пологи, передчасні пологи, застосування щипців, тиск на черевну стінку, гіпоксія під час пологів, низькі оцінки дитини за шкалою Апгар при народженні);
♦ на першому році життя дитині ставили діагнози «перинатальна енцефалопатія», «внутрішньочерепна гіпертензія», «затримка психомоторного розвитку»;
♦ протягом перших років життя в дитини була затримка розвитку мовлення;
♦ періодично спостерігаються (або спостерігалися раніш) тики або інші нав'язливі рухи;
♦ скарги на головні болі, порушення сну;
♦ енурез;
♦ астматичний бронхіт та інші алергічні захворювання;
♦ метеочутливість і вегето-судинна дистонія, раптові, нічим не зумовлені перепади настрою;
♦ під час навчання читання і письма у віці 5-6 років дитина погано впізнає літери, плутає, перевертає і пропускає їх, не може правильно переписати просте речення;
♦ нервовий зрив або захворювання навіть у разі незначного навантаження.
Хочу підкреслити ще раз: йдеться про дуже поширені явища, які, власне кажучи, не є захворюваннями, це лише особливості розвитку дитини. Проте тут можна і потрібно «підстилати соломки», щоб позбавити дитину від зайвого стресу в школі.
Ще один фахівець, з яким вам обов'язково необхідно зустрітися, — це логопед. Зрозуміло, ви самі підете до логопеда, якщо у вашої дитини грубі порушення мовлення, які заважають оточуючим її зрозуміти.
Але існують і дрібніші порушення, які, можливо, непомітні на перший погляд, але вони можуть істотно ускладнити навчання вашої дитини в школі.
Наприклад, якщо дитина неправильно вимовляє звук, сама не помічаючи цього (наприклад, плутає [л] і [р]), то вона не зможе правильно почути потрібний звук і не зможе правильно продиктувати його сама собі. Результатом будуть постійні помилки під час письма.
У нормі, до 6 років дитина має повністю опанувати всі звуки рідної мови, навчитися будувати складнопідрядні речення (тобто речення зі сполучниками «а», «але», «що», «тому що» та ін.), навчитися узгоджувати слова між собою, опанувати всі три відміни іменників, дієвідмінювання, час, рід дієслів, ступені порівняння прикметників і прислівників, відміни займенників. Таким чином, за рівнем складності її мовлення практично нічим не відрізняється від мовлення дорослого.
Дитина може сказати: «Червона чашка більша, а синя — менша», «Не хочу надягати цю шапку, тому що вона колюча», «Хочу гуляти з Олексієм, тому що він мій друг».
Якщо ж вона гаркавить, плутає роди, числа і дієвідміни (наприклад, говорить: «Червоний чашка— великий», «Хлопчик заплакали» або «Ти куди йти») — їй потрібні заняття з логопедом і психологом.
Іноді порушення мовлення стають очевидними, коли дитина починає навчатися письма і читання.
Обов'язково зверніться до логопеда, якщо ваша дитина постійно припускається таких помилок:
♦ не вміє добре виділяти звуки на слух і часто замінює їх подібними (наприклад, замість ЗАЄЦЬ пише САЄЦЬ, замість ШАФА — ЖАФА);
♦ пропускає звуки під час читання і літери під час письма: КРІТ читає як КІТ, САЛОН — як СЛОН;
♦ перевертає букви;
♦ не вміє правильно розділяти слова у фразі (замість ТУТ КІШКА дитина читає і пише ТУТКІШКА);
♦ плутає схожі за графічними контурами букви;
♦ припускається порушень граматичної структури мовлення — під час читання та письма випадають відмінкові закінчення та ін. (наприклад «Наш кішка сидить на стіл»);
♦ не розуміє сенсу правильно прочитаних слів і речень.
Варто також відвідати окуліста (якщо у вашої дитини знижений зір, вочевидь, що вона матиме труднощі в навчанні) і ортопеда (не виправлені вчасно порушення постави завдадуть дитині в школі масу неприємностей).
Хай також дитину огляне лікар ЛОР і переконається, що в малюка відсутні хронічні осередки інфекції в ділянці «вуха, горла і носа». Якщо такі осередки мають місце є (у дитини збільшення аденоїдів, хронічний тонзиліт, часті отити та ін.), то перед школою їх потрібно пролікувати.
Першокласники часто хворіють на простудні захворювання, і хоча ми навряд чи можемо повністю захистити дитину від застуд, для нас важливо, щоб перебіг цих захворювань відбувався легко і без ускладнень.
Стоматолог повинен виключити наявність таких же осередків у ротовій порожнині.